Prasekolah Sk Batu Danau, Limbang

Wednesday 14 December 2011

Slot Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Teknologi ( Bertema )



Slot Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Teknologi ( Bertema )
Kelas                                         :Prasekolah B SK. Batu Danau
Murid                                        : 25 orang
Tarikh                                      :13.10.2011
Hari                                          : Khamis
Masa                                         : 10.20 pagi -11.20 pagi ( 1 jam )
Tunjang Utama                          : Sains dan Teknologi – Bahasa Malaysia
Standard Pembelajaran Utama   : ST 2.1.8 Memerhati dan merekod pemerhatian dalam tulisan yang mudah dengan bimbingan.
                                                ST 2.3.8 Membanding dan mengumpulkan objek mengikut ciri yang dikenalpasti.
Standard Pembelajaran Lain
yang disepadukan                      : BM 3.6.1 Membaca frasa dengan bimbingan.
                                                  BI 3.2.2 Read simple words.
Objektif Pelajaran                    : Pada akhir pengajaran murid dapat :
·         Memerhatikan pelbagai jenis pekerjaan dan menulis semula nama pekerjaan tersebut.
·         Membanding beza peralatan-peralatan mengikut pekerjaan yang betul.
Konsep Utama                           : gambar dan perkataan
Kosa Kata                                 : ka, ki, ku, ke, ko.
Alatan dan Bahan                       : kad gambar, kad perkataan.



Langkah
/masa
Isi kandungan
Aktiviti
Bahan
Set Induksi
(5 minit)
Bersoaljawab
·         Guru menunjukkan satu gambar pekerjaan.
·         Guru meminta murid-murid menamakannya dan menceritakan sedikit tentang latar belakang perkerjaan tersebut.
·         Guru bertanya kepada murid-murid mengenai cita-cita mereka.
·          
Carta gambar

  Langkah 1
  ( 5 minit )


Perkembangan



Tunjuk Bahan

Memadan
·         Guru memperkenalkan gambar dan perkataan dan menyebutkan namanya.
·         Murid-murid diminta mengulang menyebutsemula mengikut gambar yang diberikan.
·         Guru meminta beberapa orang murid untuk memadankan gambar dengan perkataan yang betul.

Kad huruf
Kad gambar
Langkah ll
( 10 minit )
Membandingbeza

Mengelas
·         Guru memberikan dua contoh pekerjaan yang berbeza dan membandingbeza.( Polis dan Doktor )
·         Guru menyatakan perbezaan pekerjaan pada kedua-dua gambar.
·         Guru bersoaljawab bersama murid-murid mengenai gambar.
·         Guru mununjukkan pelbagai jenis barang permainan untuk pekerjaan doctor dan polis.
·         Murid-murid diminta untuk menamakannya.

Kag Gambar
Barang Mainan
  Langkah 3
( 15 minit )
   Mengelas

·         Kemudian murid-murid dibahagikan kepada dua kumpulan.
·         Guru meminta setiap kumpulan yang diberikan untuk mengumpul peralatan yang disediakan mengikut jenis pekerjaan yang betul.
·         Murid-murid akan menyatakan nama peralatan tersebut satu persatu.
·         Kumpulan yang menang akan diberikan hadiah.
Alat permainan
Langkah IV
( 20 minit )
Pengukuhan
·         Murid-murid diberikan lembaran kerj untuk mengenalpasti peralatan sesuaatu pekerjaan yang betul.

Penutup
( 5 minit )
Refleksi
·         Guru meminta murid-murid menyebut semula jenis-jenis peralatan pekerjaan polis dan doktor.
·         Guru merumus pengajaran dan mengingatkan aktiviti pembelajaran esok hari.

Pentaksiran :
Murid dapat mengenalpasti dan mengelaskan peralatan mengikut pekerjaan dengan betul.


No comments:

Post a Comment